Tina Oelker

Die Welt ist eine Ananas, und in ihr wohnt ein Hase.

Profile

 

1973 in Hamm-Westfalen geboren, lebt und arbeitet Tina Oelker seit 1995 in Hamburg. Im Alter von 15 bis 20 nimmt sie Unterricht für Moderne Malerei, Form-und Farblehre und studiert 94´und 95´in NYC. An der HAW schließt sie 2004 ihr Studium mit dem Motiv des Feldhasen ab und eröffnet ihre erste Produzentengalerie mit dem Schützenfest in der Hamburger Milchstrasse. 2010 – 2014 kuratiert sie regelmäßig Ausstellungen mit insgesamt über 200 Künstlern und schließt das Projekt 1000 Hasen und das HAFENTOR7 an den Hamburger Landungsbrücken mit dem Schützenfest-Reloaded ab. Nach ihrem Rückzug folgen die Gesellschaftsabende zunächst in ihrem Studio und seit 2021 performed und improvisiert Tina auch auf größeren Bühnen. Ihre Lyrik und Prosa ergänzen ihr Werk auf abstrakte Weise, ohne es selbst zu erklären. Sie veröffentlicht mit „Hasen und Göttern“ eine Zusammenfassung ihres komplexen Werkes, 2023 folgen die „Arbeitsnotizen einer Malerin“.

Tina Oelker verbindet Gegensätze und nutzt duale Sichtweisen als Treibstoff für ihre Form-und Farbkompositionen. Sie haben diese erdige Leichtigkeit und es kommt einem irgendwie vertraut vor. Jeder Strich erinnert an einen Ursprung, der fern von zweidimensionalen Denk-oder Lebensweisen liegt. Die Künstlerin selbst ist ebenso sofort präsent, sie ist einfach da, die Frequenz ist hoch und die Dinge sind direkt auf den Punkt. Ihre lyrischen Texte und Gedichte sprechen die gleiche Sprache wie ihre Bilder. Tina Oelker ist im klassischen Sinn avantgardistisch. Ihre persönlichen Geschichten sind ihr Lehrmeister, und eins wird klar, ihre harte Schule begann „früh genug“. Es ist eine Frage der Zeitlosigkeit, der Wille, sich von einer linearen Vorstellung von Erfolg zu lösen, um etwas Neues zu schaffen. Die Tatsache von 1000 Hasen, die Meisterschaft, die Lust am Wechsel von einer Disziplin zur nächsten verschafft Tina Oelker eine unendliche Fülle an bereits Geschaffenem und ebenso an Möglichkeiten. (Jean-Luc Cujaux, 2019)

(CV and english below)

 
Photo © Karin Elmers / Bier @Lammsbräu


Born in Hamm-Westphalia in 1973, Tina Oelker lives and works in Hamburg since 1995. From the age of 15 to 20 she takes lessons in modern painting, form and colour theory and studies 94’and 95’in NYC. She graduates from the HAW in 2004 with the motif of the field hare and openes her first producer gallery with the Schützenfest in Hamburg’s Milchstrasse. 2010 – 2014 she regularly curates exhibitions with a total of over 200 artists and concludes the project 1000 Hasen and the HAFENTOR7 at Hamburg’s Landungsbrücken with the Schützenfest-Reloaded. After her contemplation, social evenings follow, initially in her studio, and since 2021 Tina is performing and improvising also on larger stages. Her poetry and prose complement her work in an abstract way without explaining it itself. She publishes „Hares and Gods“, a summary of her complex work, followed by „Arbeitsnotizen einer Malerin“ in 2023.

Tina Oelker combines opposites and uses duality as fuel for her shape and colour compositions. They have this earthy lightness and somehow seem familiar. Each stroke recalls an origin that is far removed from two-dimensional ways of thinking and living. The artist herself is just as immediately present, the frequency is high and things are straight to the point. Her lyrical texts and poems speak the same language as her paintings. Her personal stories are Tina´s teacher and one thing becomes clear, her hard school began „early enough“. It is a question of timelessness, of the will to break away from a linear idea of success in order to create something new. The fact of 1000 Hares, the mastery, the passion to switch from one discipline to the next provides Tina Oelker with an infinite wealth of what she has already created and also of possibilities.

 

CV

1973 born in Hamm-Westphalia, Germany, lives and works in Hamburg since 1995
1989 – 1994: Evening classes for modern painting, Eckart Wendler, Hamm-Westphalia
1990 – 1994: Exhibition assistance, Federico Schiaffino, Castello Brown, Portofino, Italy
1991 – 1993: Nude drawing as a guest at the University of Applied Sciences and Academy in Cologne and Düsseldorf
1994:  The Art Students League of New York, Hillary Holmes Class, NYC, USA
1995:  School of Visual Arts, Monica Wellington Class, New York City, USA
1998 – 2004: HAW-Hamburg, University of Applied Sciences, Hamburg

(Prof. Ryoram Merose, Prof. Klaus Waschk, Prof. Hartmut Gudenau,
 Prof. Michael Lingner (HfbK), Prof. Franz Erhard Walther (HfbK))
2004:  Diploma Design, On the Hare Hunt – The Hare as a Motif in Art and Culture

2003 – 2005: Durchgang, producer gallery, Milchstrasse 21 A, Hamburg (founder and curator)
2010 – 2014: Hafentor7, producer gallery, Hafentor 7, Hamburg (founder and curator)

2008 – Art Award AIR, Artist in residence, Gershwin Art Hotel NYC, USA
2010 – 1st prize, Noble Design Project, Hamburg, Germany
2022 – 1st prize, Art Empire Award, online

 

2024 – Kryptiker @ Art Artist, Düsseldorf (curator/groupshow) | Transitions, The Space, Hamburg (group) | Gesellschaftsabend N° 28, Klippkroog, Hamburg (solo/tartistalk) | Everyone but Caspar, Künstlerhaus Sootbörn, Hamburg (group) | 2023 – Arbeitsnotizen einer Malerin, 2003 – 2023 (publication) | Shaped by time, The Space Hamburg (group) | Eisige Versionen, Barlachhalle K, Hamburg (group) | Sense of belonging, The Space,Hamburg (group) | Waves, The Space, Hamburg (group) | Kryptiker, Salon an der Redoute, Bonn (curator/group) | 2022 – 2nd Edition, Art Empire (online) | Co-founder of the artist group, Die Kryptiker (The Cryptics) | Tina Oelker Secretariat, 150 Years Fritz Hansen, Design Museum Danmark, Copenhagen, Denmark (performance) | Tina Oelker Secretariat, Jazz and the City, Salzburg, Austria (performance) | Pandora ́s Box, Maximilianpark, Hamm Westf. (solo) | Art is a matter of the mind, kunstgruppe plan B, Künstlerforum Bonn (group) | Pandora ́s Box, Galerie OBEN, Hamburg (solo) | # Ikonen, Galerie OBEN, Hamburg (solo) | 2021 – Search therapy center outside Berlin, Elmshorn (project) | Die Bank, indoor mural in a former bank branch, Worms, Germany (project)

2020 – Veracity Report Part 2 (online) | 2019 – West of where the sun goes down, No Man ́s Art Gallery, Amsterdam (groupshow) | 2018 – Gesellschaftsspiel @ David Peterman ́s Love Podium, Klosterfelde Edition, Berlin (performance) | Explorer, Views of art, Sir Hotel, Hamburg (ongoing project) | 2017 – Veracity Report (project) | 2016  – Gesellschaftsabende (ongoing project) | The banquet of the 7 wise men, interdisciplinary installation, Alte Münze, Spreewerkstättem, Berlin (solo) | 2015 – The world is a pineapple and a hare lives in it, Spreewerkstätten, Alte Müntze, Berlin (solo) | Peng!, Kunst im Komm, Wolfenbüttel, Germany (group) | 2014 – Shooting festival reloaded, Closing event, Hafentor 7, Hamburg (curator) | Black Arts Club, Hafentor 7, Hamburg (solo) | Macht, Kunsthalle, Hamburg, Germany (curator) | Das Leporello, radioplay and shortfilm, Hafentor7, Hamburg | Das Leporello, radioplay and shortfilm, Chelsea Apt., New York City, USA (premiere) | 2013 – The Waitingroom, Hafentor 7, Hamburg (solo) | Black Arts Club, Hafentor7, Hamburg (solo) | Position. BBK, Fabrik der Künste, Hamburg (group) | # 500, 1000 Hasen, Hafentor7, Hamburg (solo) | 2012 – N° 5, No Man ́s Art Gallery, Paris, France (group) | Tag des offenen Oberhafens, Oberhafenquartier, Hamburg (curator) | Punkte und Pixel, Hafentor7, Hamburg (co curator) | Double Truuble, Tal R, Daniel Richter and Werner Büttner class + graduates of academy of art Vienna, Hamburg and Düsseldorf @ Hafentor7, Hamburg (co curator) | City Hares, Hafentor7, Hamburg (solo) | 2011 – Eiskeller, Tal R class @ Hafentor7 (co curator) | Red Russian Ballroom, Hafentor7, Hamburg (curator) | Bloody Marriage, Hafentor 7, Hamburg (solo) | Oelker + Schiaffino, Believe, Hafentor 7, Hamburg | Oelker + Schiaffino, From Port to Port, Hafentor 7, Hamburg | No Man´s Art Gallery @ Hafentor7, Hamburg (group) | # 400, 1000 Hasen, Hasenmanufaktur Hamburg (solo)

2010 – Wild bleibt wild, Hafentor7, Hamburg (solo) | 1000 Hasen, Kunstbetrieb 7, Ludwigsburg, Germany (solo) | Frappant, Open Air Filmfestival, Hamburg (group) | 2009 – The European Hare, Alp Gallery, New York City, USA (group) | European Hare, Gershwin Art Hotel, New York City, USA (solo) | Wild, Galerie Forum, Bialystok, Poland (solo) | 2008 – Let‘s Beuys – LOMU, Skam e. V., Hamburg (group) | Replacement, Kunstverein Hamm, Hamm-Westf. (solo) | Das Jagdzimmer, Schloss Ippenburg, Bad Essen (solo) | Bilder-und Liederabende mit Manuel Klein, Poolstr., Hamburg | 2007 – Jagdgesellschaft, Kulturparlament Soest e. V., Morgnerstiftung, Soest (group) | Animalia, Museum Kamen, Kamen (solo) | 2006 – Schützenfest, Frise – Künstlerhaus, Hamburg (group) | Ball-of-Fame, Altes Vitra Museum, Berlin (group) | The Wedding Plan, Projekt B-22, Hamburg (solo) | Deer Devine, Lunalanding, B-22 group, sculpture@City Nord, Hamburg | 2005 – Schwimmer, Galerie Hafen + Rand, Hamburg (solo) | Grenzenlos, Kunstverein Plauen, Plauen, (group) | Mund zu Mund Befruchtung, Park Group, Hamburg (solo) | 2004 – Beautiful People Performance, 23 cr Gallery, London, England (group) | Kommunikative Materialversammlung, Durchgang, Hamburg (curator) | Wild!, Die Wohnung/Wedding, Lange Nacht der Museen, Berlin (solo) | Cum grano salis, Durchgang, Hamburg (curator) | Viewing appointment, Kontorhaus, Gängeviertel, Hamburg (curator) | Supermarkt, Feinkunst Krüger, Hamburg (group) | 2003 – Shooting festival, Durchgang, opening event (curator) | b present , Pinasberg, St. Pauli, Hamburg (solo) | Freiräumen, Schwankhalle, Junges Theater Bremen (performance) | 2001 – Amok 2001, index, Hamburg (group)

2000 – 24 brennt, private call, Hamburg (solo) | Mystik and Erotic, Erotic Art Museum, Hamburg (solo) | 1998 – Live Painting, Schmidts Tivoli Theater, Hamburg | Living People, Erotic Art Museum, Hamburg (performance) | 1997 – Mystik und Erotik, Galerie Arterie, Hamburg (solo) | 1996 – Life Painting, La Cage, Reeperbahn, Hamburg (performance) | Naked Lunch Hommage, Tempelhof, Hamburger Berg 12, Hamburg | 1995 – Top hat and the red coat, Tunnel and Club USA, New York City, USA (performance) | 1990 – Die Bürde der Nachtfische (The burden of the night fish), Hapag-Lloyd Galerie, Hamm-Westf. (solo)

For further information please contact info@tinaoelker.com