Tina Oelker

Die Welt ist eine Ananas, und in ihr wohnt ein Hase.

Profile

„Ich bin so schnell, daher brauche ich manchmal etwas länger.“

Tina Oelker verbindet weitgehend alle geläufigen Gegensätze und nutzt duale Sichtweisen als Treibstoff für ihre Form-und Farbkompositionen. Sie haben diese erdige Leichtigkeit und es kommt einem irgendwie vertraut vor. Jeder Strich erinnert an einen Ursprung, der fern von zweidimensionalen Denk-oder Lebensweisen liegt. Die Künstlerin selbst ist ebenso sofort präsent, sie ist einfach da und haut eine Geschichte nach der anderen raus. Man könnte überfordert sein, wenn ihre Inhalte nicht so spannend wären. Die Frequenz ist hoch und die Dinge sind direkt auf den Punkt. Ihre lyrischen Texte und Gedichte sprechen die gleiche Sprache wie ihre Bilder. Tina Oelker ist im klassischen Sinn avantgardistisch. Ich kann kaum nachvollziehen, dass sich die Kunstwelt nicht schon längst auf sie gestürzt hat. Das erläutert sie mir aufschlussreich, und mir wird klar, es geht um viel mehr. Sie hat ihre Hausaufgaben gemacht. Tina Oelker kann einfach malen, und wenn man ihren malerischen Werdegang betrachtet, weiß man auch warum.

Ich bemerke nach einigen Sätzen bereits, dass die üblichen Fragen nach Ausbildung, akademischem Lebenslauf, Ausstellungen nicht zu ihrer Malerei führen. Ihre persönlichen Geschichten sind ihr Lehrmeister. Und eins wird klar, ihre harte Schule begann „früh genug“. Es ist eine Frage der Zeitlosigkeit, der Wille, sich von einer linearen Vorstellung von Erfolg zu lösen, um etwas Neues zu schaffen. Die Tatsache von 1000 Hasen, die Meisterschaft, die Lust am Wechsel von einer Disziplin zur nächsten verschafft Tina Oelker eine unendliche Fülle an bereits Geschaffenem und ebenso an Möglichkeiten. Das einzige was sie thematisch interessiert – weil man es dann doch gewohnt ist zu fragen –  ist die Malerei selbst. Doch ich ahne es und es offenbart sich in ihrem Studio. Tina Oelker ist mittendrin, sie schafft ein Gesamtwerk aus allen Ebenen heraus und ich bin gespannt, was letztendlich die Kunstwelt über sie noch berichten wird.

Jean-Luc Cujaux, 2019

(CV and english below)

 
Photo © Karin Elmers / Bier @Lammsbräu

„I’m so fast that I sometimes need a little longer.“

Tina Oelker largely combines all the usual opposites and uses duality as fuel for her shape and colour compositions. They have this earthy lightness and somehow seem familiar. Each stroke recalls an origin that is far removed from two-dimensional ways of thinking and living. The artist herself is just as immediately present, she is simply there, offering one story after another, so you could be overwhelmed but the content is just too exciting. The frequency is high and things are straight to the point. Her lyrical texts and poems speak the same language as her paintings. Tina Oelker is avant-garde in the classical sense. I can hardly understand why the art world hasn’t already pounced on her. She explains this to me in a revealing way, and I realize that there is much more at stake. She has done her homework. Tina Oelker can simply paint, and when you look at her artistic development, you understand why.

After just a few sentences, I already realize that the usual questions about her academic CV, galleries and exhibitions do not lead to her painting. Her personal stories are Tina´s teacher. And one thing becomes clear, her hard school began „early enough“. It is a question of timelessness, of the will to break away from a linear idea of success in order to create something new. The fact of 1000 Hares, the mastery, the passion to switch from one discipline to the next provides Tina Oelker with an infinite wealth of what she has already created and also of possibilities. The only thing that interests her thematically – because I’m used to asking questions – is the painting itself. But I can hunch it and it reveals itself in her studio. Tina Oelker is right in the middle of it, she creates a complete work from all levels and I am curious to see what the art world will ultimately say about her.

JLC, 2019

 

CV

1973 born in Hamm-Westphalia, Germany, lives and works in Hamburg since 1995
1989 – 1994: Evening classes for modern painting, Eckart Wendler, Hamm-Westphalia
1990 – 1994: Exhibition assistance, Federico Schiaffino, Castello Brown, Portofino, Italy
1991 – 1993: Nude drawing as a guest at the University of Applied Sciences and Academy in Cologne and Düsseldorf
1994:  The Art Students League of New York, Hillary Holmes Class, NYC, USA
1995:  School of Visual Arts, Monica Wellington Class, New York City, USA
1998 – 2004: HAW-Hamburg, University of Applied Sciences, Hamburg

(Prof. Ryoram Merose, Prof. Klaus Waschk, Prof. Hartmut Gudenau,
 Prof. Michael Lingner (HfbK), Prof. Franz Erhard Walther (HfbK))
2004:  Diploma Design, On the Hare Hunt – The Hare as a Motif in Art and Culture

2003 – 2005: Durchgang, producer gallery, Milchstrasse 21 A, Hamburg (founder and curator)
2010 – 2014: Hafentor7, producer gallery, Hafentor 7, Hamburg (founder and curator)

2008 – Art Award AIR, Artist in residence, Gershwin Art Hotel NYC, USA
2010 – 1st prize, Noble Design Project, Hamburg, Germany
2022 – 1st prize, Art Empire Award, online

 

2024 – Transitions, The Space, Hamburg (groupshow) | Gesellschaftsabend N° 28, Klippkroog, Hamburg (solo/tartistalk) | Everyone but Caspar, Künstlerhaus Sootbörn, Hamburg (group) | 2023 – Arbeitsnotizen einer Malerin, 2003 – 2023 (publication) | Shaped by time, The Space Hamburg (group) | Eisige Versionen, Barlachhalle K, Hamburg (group) | Sense of belonging, The Space,Hamburg (group) | Waves, The Space, Hamburg (group) | Kryptiker, Salon an der Redoute, Bonn (group) | 2022 – 2nd Edition, Art Empire (online) | Co-founder of the artist group, Die Kryptiker (The Cryptics) | Tina Oelker Secretariat, 150 Years Fritz Hansen, Design Museum Danmark, Copenhagen, Denmark (performance) | Tina Oelker Secretariat, Jazz and the City, Salzburg, Austria (performance) | Pandora ́s Box, Maximilianpark, Hamm Westf. (solo) | Art is a matter of the mind, kunstgruppe plan B, Künstlerforum Bonn (group) | Pandora ́s Box, Galerie OBEN, Hamburg (solo) | # Ikonen, Galerie OBEN, Hamburg (solo) | 2021 – Search therapy center outside Berlin, Elmshorn (project) | Die Bank, indoor mural in a former bank branch, Worms, Germany (project)

2020 – Veracity Report Part 2 (online) | 2019 – West of where the sun goes down, No Man ́s Art Gallery, Amsterdam (groupshow) | 2018 – Gesellschaftsspiel @ David Peterman ́s Love Podium, Klosterfelde Edition, Berlin (performance) | Explorer, Views of art, Sir Hotel, Hamburg (ongoing project) | 2017 – Veracity Report (project) | 2016  – Gesellschaftsabende (ongoing project) | The banquet of the 7 wise men, interdisciplinary installation, Alte Münze, Spreewerkstättem, Berlin (solo) | 2015 – The world is a pineapple and a hare lives in it, Spreewerkstätten, Alte Müntze, Berlin (solo) | Peng!, Kunst im Komm, Wolfenbüttel, Germany (group) | 2014 – Shooting festival reloaded, Closing event, Hafentor 7, Hamburg (curator) | Black Arts Club, Hafentor 7, Hamburg (solo) | Macht, Kunsthalle, Hamburg, Germany (curator) | Das Leporello, radioplay and shortfilm, Hafentor7, Hamburg | Das Leporello, radioplay and shortfilm, Chelsea Apt., New York City, USA (premiere) | 2013 – The Waitingroom, Hafentor 7, Hamburg (solo) | Black Arts Club, Hafentor7, Hamburg (solo) | Position. BBK, Fabrik der Künste, Hamburg (group) | # 500, 1000 Hasen, Hafentor7, Hamburg (solo) | 2012 – N° 5, No Man ́s Art Gallery, Paris, France (group) | Tag des offenen Oberhafens, Oberhafenquartier, Hamburg (curator) | Punkte und Pixel, Hafentor7, Hamburg (co curator) | Double Truuble, Tal R, Daniel Richter and Werner Büttner class + graduates of academy of art Vienna, Hamburg and Düsseldorf @ Hafentor7, Hamburg (co curator) | City Hares, Hafentor7, Hamburg (solo) | 2011 – Eiskeller, Tal R class @ Hafentor7 (co curator) | Red Russian Ballroom, Hafentor7, Hamburg (curator) | Bloody Marriage, Hafentor 7, Hamburg (solo) | Oelker + Schiaffino, Believe, Hafentor 7, Hamburg | Oelker + Schiaffino, From Port to Port, Hafentor 7, Hamburg | No Man´s Art Gallery @ Hafentor7, Hamburg (group) | # 400, 1000 Hasen, Hasenmanufaktur Hamburg (solo)

2010 – Wild bleibt wild, Hafentor7, Hamburg (solo) | 1000 Hasen, Kunstbetrieb 7, Ludwigsburg, Germany (solo) | Frappant, Open Air Filmfestival, Hamburg (group) | 2009 – The European Hare, Alp Gallery, New York City, USA (group) | European Hare, Gershwin Art Hotel, New York City, USA (solo) | Wild, Galerie Forum, Bialystok, Poland (solo) | 2008 – Let‘s Beuys – LOMU, Skam e. V., Hamburg (group) | Replacement, Kunstverein Hamm, Hamm-Westf. (solo) | Das Jagdzimmer, Schloss Ippenburg, Bad Essen (solo) | Bilder-und Liederabende mit Manuel Klein, Poolstr., Hamburg | 2007 – Jagdgesellschaft, Kulturparlament Soest e. V., Morgnerstiftung, Soest (group) | Animalia, Museum Kamen, Kamen (solo) | 2006 – Schützenfest, Frise – Künstlerhaus, Hamburg (group) | Ball-of-Fame, Altes Vitra Museum, Berlin (group) | The Wedding Plan, Projekt B-22, Hamburg (solo) | Deer Devine, Lunalanding, B-22 group, sculpture@City Nord, Hamburg | 2005 – Schwimmer, Galerie Hafen + Rand, Hamburg (solo) | Grenzenlos, Kunstverein Plauen, Plauen, (group) | Mund zu Mund Befruchtung, Park Group, Hamburg (solo) | 2004 – Beautiful People Performance, 23 cr Gallery, London, England (group) | Kommunikative Materialversammlung, Durchgang, Hamburg (curator) | Wild!, Die Wohnung/Wedding, Lange Nacht der Museen, Berlin (solo) | Cum grano salis, Durchgang, Hamburg (curator) | Viewing appointment, Kontorhaus, Gängeviertel, Hamburg (curator) | Supermarkt, Feinkunst Krüger, Hamburg (group) | 2003 – Shooting festival, Durchgang, opening event (curator) | b present , Pinasberg, St. Pauli, Hamburg (solo) | Freiräumen, Schwankhalle, Junges Theater Bremen (performance) | 2001 – Amok 2001, index, Hamburg (group)

2000 – 24 brennt, private call, Hamburg (solo) | Mystik and Erotic, Erotic Art Museum, Hamburg (solo) | 1998 – Live Painting, Schmidts Tivoli Theater, Hamburg | Living People, Erotic Art Museum, Hamburg (performance) | 1997 – Mystik und Erotik, Galerie Arterie, Hamburg (solo) | 1996 – Life Painting, La Cage, Reeperbahn, Hamburg (performance) | Naked Lunch Hommage, Tempelhof, Hamburger Berg 12, Hamburg | 1995 – Top hat and the red coat, Tunnel and Club USA, New York City, USA (performance) | 1990 – Die Bürde der Nachtfische (The burden of the night fish), Hapag-Lloyd Galerie, Hamm-Westf. (solo)

For further information please contact info@tinaoelker.com